Coronavirus, aanvullende informatie 24 april 2020

Dit bericht begint verdrietig. Corona ging onze deur niet voorbij. Afgelopen vrijdag hoorden we dat Corry Meijer- Koopmanschap aan de gevolgen van Corona is overleden. Corry is al sinds 2012 verbonden aan de organisatie als vrijwillig coördinator personenalarmering,  het is niet te bevatten dat zij geen deel meer uit zal maken van dit team.

Inmiddels zijn we weer een persconferentie verder en heel voorzichtig zijn we aan het nadenken over de volgende fase. Ook als is er niet heel veel verruiming mogelijk we merken dat we wel willen anticiperen op meer fysieke openstellingen van de Servicepunten vanaf 6 mei, wel altijd op afspraak en met in acht neming van de richtlijnen. We zijn nu de plannen praktisch aan het uitwerken.

Feka automatisering (zij zijn ook onze automatiseerder)  is bezig met het inzamelen van laptops en tablets, na inzameling maken zij ze geschikt voor verspreiding onder gezinnen die dit goed kunnen gebruiken. Heeft u nog een ongebruikt exemplaar? Neem dan even contact met ons op via de Servicepunten 0297-587600. Wij zorgen dan dat ze op plek van bestemming komen.

Al een tijdje draait het Coronahulp platform De Ronde Venen (http://www.coronahulp-derondevenen.nl/)
Inmiddels zijn er 95 accounts aangemaakt, 44 oproepen en 29 matches gemaakt.

Het aanbod is nog altijd groter dan de vraag. Dat is landelijk het geval. Vanuit verschillende hoeken horen we dat mensen schromen om hulp te vragen. Er zal zeker een groep zijn voor wie dit geldt, maar we denken ook dat er gewoon minder hulpvragen zijn dan verwacht en dat de meeste mensen het weten op te vangen in hun eigen netwerk. Het kan dus gebeuren dat mensen een oproep op het platform plaatsen om voor iemand de boodschappen te doen bijvoorbeeld en dat er niemand op reageert. Dat vinden ze natuurlijk jammer, aan de andere kant is het ook fijn te weten dat veel mensen het toch wel redden.

Afgelopen week was de balkongym bij de Angstelborgh een groot succes! Het smaakte naar meer en er komt ook zeker meer, zeker nu we weten dat de maatregelen in ieder geval duren tot 20 mei. Afgelopen woensdag heeft wethouder Kiki Hagen de prijzen uitgereikt aan de jongeren die gewonnen hebben met de filmwedstrijd  # afstand houden vriend. Volgende week hoop ik u de linkjes te sturen naar de filmpjes, maar ook van de prijsuitreiking zelf is een film gemaakt. Wat ook gefilmd is, is de uitgifte van de maaltijden bij de Buurtkamers in Mijdrecht en Wilnis, ook daarmee is men nu aan het monteren. We gaan u dus volgende week vast overstelpen met leuke items. Ook RTV De Ronde Venen gaat de filmpjes uitzenden, dat is fijn! We zijn nu zoveel aan het filmen dat we zelf maar een goede camera hebben aangeschaft, die komt hopelijk volgende week binnen, en dan kunnen we helemaal los. Hebt u een leuk idee dat we vast kunnen leggen op beeld dan houden we ons aanbevolen.

Maar ook op papier zijn we nog steeds actief. De deelnemers van de PlusBus en Diligence ontvingen een krant zonder uitstapjes maar met leuke terugblikken en ook is er een extra mantelzorgkrant uitgebracht.  Deze sturen we normaal per mail maar dit maal zijn er papieren kranten rondgebracht door onze collega’s op de fiets of skates. Gelijk een moment om weer veel mensen te spreken. De digitale versie vindt u op mantelzorgderondevenen.nl De moeite waard, ook als u geen mantelzorger bent.

De oproep van Christiaan was succesvol,  veel nieuwe vrijwilligers meldden zich aan voor de huiswerkbegeleiding maar ook de fietsen worden volop aangeboden, mooi! Heeft u trouwens al gestemd voor zijn project? Het kan nog!

De oplettende lezer zal overigens hebben opgemerkt dat het bericht van vorige week niet af was. Er is iets misgegaan met opslaan waardoor u het werkdocument hebt ontvangen in plaats van de afgeronde versie.  Vond u ook dat het wat abrupt eindigde? Dat klopt dus en komt hierdoor. Dit waren weer de wetenswaardigheden van deze week. We krijgen nog steeds reacties dat mensen het zo fijn vinden regelmatig een update te krijgen dus wat ons betreft gaan we hier nog even mee door!

Rest mij u een goede koningsdag/woningsdag te wensen. Anders dan anders maar misschien ook net zo leuk?

Mieke Telder
Directeur Stichting Servicepunt & Tympaan-De Baat

Mis jij nu inkomen door de coronacrisis? Of ben je net jouw baan kwijtgeraakt? Of maak je zorgen... Lees verder
Vanaf woensdag 6 mei is het Servicepunt weer open voor afspraken met inwoners. Iedereen die dat wil... Lees verder