Hoera, wij kunnen fietsen! 36 fietsers gaan vol vertrouwen (weer) de weg op

Om nieuwe Nederlanders en mensen die het fietsen verleerd zijn (weer) op weg te helpen met de fiets, bieden Tympaan-De Baat en het VerkeersCollege fietslessen aan. Zesendertig deelnemers volgden de training. Met succes. Zij kunnen nu zelfstandig deelnemen aan het verkeer. Binnenkort volgen fietstochten om het geleerde in de praktijk te blijven brengen. Andere fietsliefhebbers kunnen daarbij aanhaken.

De fietslessen werden gegeven door fietsinstructeurs Richard en Carlos van Het VerkeersCollege met ondersteuning van vrijwilliger Corrie, Elza en Gerdie. Naast de theoretische kennis van de verkeers- en voorrangsregels, werd praktisch geoefend met fietsen. Het zoeken naar balans was een van de belangrijkste aspecten. Daarvoor werd gebruik gemaakt van loopfietsen, die door de Soroptimisten beschikbaar werden gesteld. “Je gaat erop zitten en houd je voeten op de grond’’, legt Annelies de Hoop uit. Als welzijnswerker bij Tympaan-De Baat had zij de coördinatie van het project in handen. “Vervolgens ga je heen en weer met je benen. Flapperen noemen we dat. Als je voelt dat je snelheid maakt, laat je je benen even los. Dan voel je dat je je balans kunt houden. Balans is het allerbelangrijkst. Als je dat hebt, kun je fietsen.’’ In de daaropvolgende lessen werd geoefend op echte fietsen en werden tochtjes door de dorpskernen gemaakt om het geleerde in de praktijk te brengen in drukkere verkeerssituaties. Hoewel vanwege corona geen officieel verkeersexamen heeft plaatsgevonden, zijn alle deelnemers individueel beoordeeld op hun kennis en kunde.

Fietstochten – fietsvrijwilligers gezocht

Om ervoor te zorgen dat de deelnemers ook na het afsluiten van de verkeerslessen blijven fietsen, wil Annelies de Hoop fietstochten organiseren. “Zo kunnen we blijven oefenen’’, zegt zij. “Bovendien zijn we buiten, in de natuur en kunnen we De Ronde Venen ontdekken. Er zijn zoveel mooie plekken te zien en te doen: een tochtje naar de molen in Wilnis voor een rondleiding, een bezoek aan de Buurderij op de Padmosweg of een picknick aan de Vinkeveense Plassen. De omgeving is zo mooi.’’ Om deze fietstochten te begeleiden zoekt Annelies naar vrijwilligers. “Zij moeten het leuk vinden om nieuwe routes uit te zoeken, de weg te wijzen en de groep te ondersteunen waar dat nodig is. Het liefst wil ik zo snel mogelijk beginnen. Nu is het nog goed weer.’’

In 2021 start weer een nieuwe groep met fietslessen. Meedoen? Of aanmelden als vrijwilliger? Neem contact op met Annelies de Hoop via: a.dehoop@stdb.nl of via 0297-230280

Einddatum website:
woensdag, september 30, 2020

Het gaat nog niet goed met de Corona-epidemie. Het aantal besmettingen loopt nog steeds op. De... Lees verder
VVN heeft alle cursussen per direct gecanceld. Dus de trainingen op woensdag 28 oktober in de... Lees verder